با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آیا هوش مصنوعی می تواند زمان مرگ را پیش بینی کند؟
عکس : پیش بینی زمان مرگ با هوش مصنوعی

یک مطالعه دانمارکی در مورد پیش‌بینی تاریخ مرگ با نرخ بالا از زمان اعلام نتایج آن در دسامبر گذشته، جنجال‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت.

گزارشی که توسط وب‌سایت خبری فرانسوی France Info منتشر شده است، حقیقت را در مورد آنچه در مورد این مطالعه هیجان‌انگیز منتشر می‌شود روشن می‌کند، با توجه به اینکه این مطالعه جمعیت‌شناختی نوآورانه است، اما این بدان معنا نیست که می‌تواند تاریخ مرگ یک فرد را پیش‌بینی کند.

پس از انتشار یک مطالعه دانمارکی در 18 دسامبر 2023، اخباری به طور گسترده در رسانه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه " هوش مصنوعی قادر است مرگ را با میزان موفقیت 78.8٪ پیش بینی کند."

6 محقق از دانشگاه فنی دانمارک فاش کردند که با استفاده از داده های سلامت شش میلیون دانمارکی، امید به زندگی را بررسی می کنند و الگوریتمی به نام «Life2vec» را استخراج کرده اند.

به لطف مؤسسه آمار دانمارک، این دانشمندان به داده های زیادی از جمله تاریخچه قرار ملاقات های پزشکی با تشخیص، درآمد، تحصیلات، اشتغال و زمان کار دسترسی داشتند، اطلاعاتی که از سال 2008 تا 2020 ادامه دارد.

در مطالعه امید به زندگی، دانشمندان بر داده های سال های 2008 تا 2015 برای هر 100000 نفر در سنین 35 تا 65 سال تمرکز کردند.

یکی از نویسندگان این مطالعه، سانی لیمن، اذعان کرد که " پیش بینی امید به زندگی در این گروه سنی دشوار است."

به گزارش سرویس اخبار هوش مصنوعی سایت شات ایکس و به نقل از Erem-News بر اساس این گزارش، در این نمونه از افراد، محققان از 50000 نفر برای "آموزش" الگوریتم و درک آن از "مکانیسم های مرگ" استفاده کردند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال: فردی که از سبک زندگی نامناسب رنج می برد و تمام عمر خود را در مکان های آلوده گذرانده است، بیش از هر فرد دیگری در چهار سال آینده احتمال مرگ دارد و در این زمینه الگوریتم به موفقیت دست یافت. نرخ 78.8٪."

اما این الگوریتم تحت هیچ شرایطی نمی تواند در پیش بینی تاریخ دقیق مرگ یک فرد موفق باشد.به گفته فرانسوی ها، اولاً، از آنجایی که این مطالعه بر روی دانمارکی های 35 تا 65 ساله انجام شده است، آزمایش آن بر روی یک گروه جمعیتی دیگر منجر به سوگیری خواهد شد. گزارش.

این محقق می گوید: برای مثال یک آرژانتینی 28 ساله، امید به زندگی یک دانمارکی 52 ساله را ندارد.

امید به زندگی بسته به سال تولد، کشور مبدا فرد و غیره متفاوت است.

در نهایت، محققان هدف مطالعه خود را صرفاً علمی دیدند. سانی لیمن توضیح می‌دهد: «هدف ما این است که مردم را با دادن سن احتمالی مرگ نگران نکنیم. ما فقط می‌خواهیم علم را پیش ببریم.»

به گفته فلوریان بونت، محقق مؤسسه ملی مطالعات جمعیت‌شناسی، این هدف محقق شده است و می‌افزاید: «اندازه و دقت پایگاه‌داده مورد استفاده نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در مطالعه جمعیت‌شناسی است».

در مقایسه، در فرانسه، محققان به داده‌های 4 درصد از جمعیت دسترسی دارند که شکاف قابل توجهی با پایگاه داده دانمارکی است.

روش مورد استفاده برای مطالعه نیز نوآورانه است و Florian Bonnet می گوید: «ما امید به زندگی را بر اساس یک متغیر مشخص محاسبه می کنیم: جنسیت، طبقه اجتماعی-حرفه ای و منشاء جغرافیایی، اما در مطالعه دانمارکی، همه این متغیرها به طور همزمان ترکیب شدند. ”

این محقق فرانسوی تاکید کرد که "الگوریتمی که ایجاد شد نشان دهنده گسست از تجزیه و تحلیل آماری کلاسیک جمعیت شناسی است."

محققانی که این مطالعه را تهیه کردند، کار خود را "راهی برای افزایش آگاهی در بین دولت‌ها به‌منظور تنظیم بهتر استفاده از هوش مصنوعی" در نظر گرفتند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین