پردههایی که در هواپیما ها برای جدا کردن کلاسهای مختلف استفاده میشوند، سالهاست که مسافران را به فکر واداشتهاند که چرا همچنان این ویژگی در طراحی داخلی هواپیما ها بهکار میرود.
به گزارش سرویس اخبار فناوری های هوافضا سایت شات ایکس و به نقل از العین این پردهها که در هنگام بلند شدن هواپیما توسط خدمه بسته میشوند، معمولاً ردیفهای مقابل یا پشت سر شما را مسدود میکنند. اما سؤال این است که هدف واقعی این پردهها چیست؟
مَدی بورگری، کارشناس سفر از RVshare، در گفتگو با وبسایت تریلیست گفت: "پردههای جداکننده برای ایجاد حریم خصوصی و جداسازی کلاسهای مختلف خدمات، مانند اقتصاد و بیزنس یا کلاس اول، طراحی شدهاند. این پردهها به مسافران کابینهای ممتاز حس فضا و انحصار میدهند."
با این حال، این پردهها دیگر آنچنان که باید، حریم خصوصی ایجاد نمیکنند. یک ویدئو که به تازگی در تیکتاک پخش شد، به طنز این موضوع را مطرح کرد. در این ویدئو پردهای کوتاه نشان داده میشود که هیچ بخشی از کلاس اول را پوشش نمیدهد و کاربر با شوخی نوشت: "کاش میدانستم در کلاس اول چه میگذرد."
به نظر میرسد که این پردههای کوتاه به مرور زمان و بر اثر تغییرات در طراحی هواپیماها به این شکل درآمدهاند. این پردهها زمانی تمامقد بوده و واقعاً حریم خصوصی ایجاد میکردند، اما به دلیل تغییرات در قوانین و نیازهای امنیتی، اکنون شکل دیگری به خود گرفتهاند.
کتی ناسترو، کارشناس سفر از سایت Going، در توضیح این تغییرات گفت: "در دهه ۱۹۵۰ که سفر هوایی با کلاسهای مختلف معرفی شد، برای ایجاد حس حریم خصوصی از پردهها استفاده میشد. اما پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، همه چیز تغییر کرد، از جمله پردههای حریم خصوصی."
ناسترو ادامه داد: "در گذشته پردههای ضخیمتری استفاده میشد، اما با گذشت زمان و پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، پردههای نازکتری جایگزین شدند که هرچند جداسازی فیزیکی بین کلاسها را ایجاد میکنند، اما همچنان به خدمه اجازه میدهند تا برای دلایل امنیتی دید بهتری به تمام کابینها داشته باشند."
حتی اگر این پردهها دیگر حریم خصوصی سابق را فراهم نکنند، برخی از مسافران همچنان دوست دارند نوعی جداسازی بین کلاسها را مشاهده کنند. بورگری در این باره گفت: "ممکن است برای برخی مسافران دیدن این پردهها آرامشبخش باشد، به ویژه در پروازهایی که شاهد مسافران ناآرام یا آشوب بودهایم."