با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چند درصد زعفران دنیا را ایران تامین می‌کند؟
عکس : زعفران
.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به آنکه ایران تامین‌کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیاست، مدیریت بازار‌های جهانی باید در اختیار ما باشد.



به گزارش سرویس اخبار فناوری کشاورزی سایت شات ایکس و به نقل از العین عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: سالانه در کشور ۳۳۶ تن زعفران تولید می‌شود که از این حجم ۲۳۶ تن صادر شده که این بدین معنی است ایران ۹۰ درصد زعفران مصرفی جهان را تامین می‌کند.

حسینی افزود: با اشاره به تاثیر تنش‌های سرمایی و گرمایی در تولید زعفران اظهار کرد: به دلیل تنش‌های سرمایی و گرمایی تولید زعفران در سال جاری در سه استان عمده تولید کننده این محصول یعنی خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: طبق آمار وزارت جهادکشاورزی ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور در سه استان مذکور وجود دارد که از این میزان باید حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن و در عالی‌ترین شرایط ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن زعفران تولید شود، ولی آمارها کمتر از این مقدار را نشان می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه ایران تامین کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیاست، افزود: ایران به ۶۵ تا ۷۰ کشور دنیا صادرات دارد که تا ۲ سال گذشته قیمت هرکیلو زعفران صادراتی هزار دلار بود، اما اکنون به بالای ۱۳۰۰ دلار رسیده است. هرچند برخی از سودجویان زعفران‌های بی‌کیفیت را با نرخ‌های کمتری عرضه می‌کنند.

او با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد زعفران تولیدی به بازار‌های هدف صادر می‌شود، افزود: در دنیا کشور‌هایی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید محصول را در اختیار دارند به راحتی می‌توانند بازار را مدیریت کنند، درحالیکه کشورما بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند، اما نقشی در مدیریت بازار‌های صادراتی دنیا ندارد.

حسینی قیمت هرکیلو زعفران در بازار داخلی را ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام کرد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین