با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تپسی هک شد!
عکس : تپسی هک شد

مدیرعامل تپسی خبر داد که این پلتفرم مورد نفوذ هکرها قرار گرفته است. به گفته وی بخشی از اطلاعات کاربران به‌دست هکرها افتاده و هکرها برای عدم انتشار اطلاعات، درخواست پول کرده‌اند.

میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی X نوشت:

طی روزهای گذشته متوجه دسترسی غیرمجاز به زیرساخت‌های شرکت تپسی و برداشت بخشی از اطلاعات شدیم. به محض کشف این موضوع، ضمن ثبت شکایت، پلیس را در جریان قرار دادیم و راه دسترسی آنها را بستیم. مطابق ایمیل‌هایی که از گروه مهاجم دریافت کرده‌ایم، قصد آنها از این کار اخاذی بوده و برای عدم نشر اطلاعات، درخواست پول کرده‌اند. ما تصمیم گرفتیم که به این اخاذی تن ندهیم، چرا که در مذاکره با آنها متوجه شدیم که نه تنها ضمانتی برای عدم نشراطلاعات و سو‌استفاده‌های آتی وجود ندارد بلکه تشویقی برای ادامه این اقدام در مورد سایر شرکت‌ها نیز خواهد بود.

مدیرعامل تپسی در ادامه مطلب خود مسئولیت این اتفاق را پذیرفته و وعده داده است تا بررسی دقیقی روی موضوع انجام دهد و اطلاعات تکمیلی را ارائه کند.

هک شدن تپسی بی سابقه نبود

نفوذ هکرها به پلتفرم تپسی بی سابقه نیست و آنطور که گفته می‌شود سال ۹۸ سرورهای تپسی یک بار دیگر هک شده بود. در سال ۹۸، شرکت تپسی گفته بود که یکی از سرورهای جانبی مورد نفوذ هکرها با آدرس آی‌پی متعلق به یک کشور اوکراین قرار گرفته است که فاکتورهای ۶۰ هزار راننده فعال جهت حسابرسی مالیاتی روی آن نگهداری می‌شدند. همچنین گفته بود که این کار برای اخاذی نبوده و توسط یک فرد که ضعف سرورها را پیدا می‌کند، انجام شده است. این در حالی است که اکنون وضعیت فرق می‌کند.

منبع آلودگی برطرف شد

در ادامه ماجرای نفوذ هکرها به تپسی سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعیپلیس فتا در گفت‌وگو با مهر درباره جزئیات هک شدن برنامه تپسی گفت:

یک گروه هکری با هویت معلوم در ماه پیش و حدود ۱۱ روز گذشته به اطلاعات تعدادی از خدمات گیران شرکت تاکسی اینترنتی تپسی دسترسی پیدا می‌کنند. این گروه هکری تقاضای ۳۵ هزار دلار از شرکت تپسی می‌کند تا اطلاعات خدمات‌گیرندگان را برگرداند و منتشر نکند که شرکت تپسی این کار را انجام نمی‌دهد و از گروه هکری شکایت می‌کند. در پی شکایت شرکت تپسی از این گروه هکری اقدامات قضائی انجام شده و منبع آلودگی برطرف شد. شرکت تپسی هم در حال انجام خدمات خود است و هیچ نگرانی برای هموطنان وجود ندارد.

واکنش بورس به هک شدن تپسی

پس از انتشار خبر هک تپسی و سرقت بخشی از اطلاعات این پلتفرم بازار بورس تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت.

بر اساس بررسی برخی از رسانه‌ها سهام تپسی صبح امروز افت کرد و برای دقایقی به صف فروش نشست. البته پس از شروع زمان معاملاتی بازار سهام، رفته‌رفته از فشار فروش اولیه کاسته شد و بورس تهران در حال حاضر وضعیتی آرام را می‌گذراند.

علاوه‌بر بازار بورس، بسیاری از کاربران در فضای مجازی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. برخی از این کاربران انتقاد خود را با زبان طنز بیان کرده‌اند و برخی دیگر با تندی به این مسئله پرداخته‌اند. در میان آنها یکی از کاربران اشاره کرده است که گروه هکری که تپسی را هک کرده اکنون مدعی شده که اکثر شرکت‌های بیمه را نیز هک کرده است.

البته در این میان باید اشاره کرد زمانیکه جو روانی به راه میفتد نباید تمام اظهارنظرها را به واقعیت نزدیک دانست اما اگر صحبت این کاربر مبنی بر هک شدن شرکت‌های بیمه درست باشد تنها یک معنی دارد و آنهم این است که اطلاعات مهم شخصی و غیر شخصی در بخش‌های مختلف تحت خطر بوده و باید به دنبال چاره‌ای برای کوتاه کردن دست هکرها از این اطلاعات بود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین