با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
ساعت هوشمند هم هک می‌شود؟!  توصیه‌هایی مهم برای افزایش امنیت ساعت های هوشمند
عکس : هک کردن ساعت های هوشمند
بسیاری از ما با ویروس‌های رایانه‌ای و خطر هک شدن کامپیوتر آشنایی داریم و برای محافظت از رایانه‌های خود در برابر جرائم سایبری هر کاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم، اما اغلب متوجه نیستیم که گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند ما نیز در معرض خطر هستند. در حالی که ساعت‌های هوشمند بیشتر به عنوان یک وسیله جانبی شناخته می‌شوند، اما همچنان می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرند. در این مقاله از دیجی رو می‌خواهیم بررسی کنیم که هک کردن یک ساعت هوشمند تا چه حد آسان است و برای محافظت از آن چه کاری می‌توان انجام داد؟ با ما همراه باشید.

دلیل هک کردن ساعت هوشمند چیست؟

ساعت‌های هوشمند می‌توانند انواع مختلفی از اطلاعات شخصی را در خود ذخیره کنند که برخی از آن‌ها بسیار حساس هستند. شماره تلفن‌ها، آدرس‌های ایمیل، رمزهای عبور و اطلاعات پرداخت بانکی از جمله اطلاعات مهمی هستند که می‌توان آن‌ها را در ساعت هوشمند ذخیره کرد و نیازی به گفتن نیست که هکرها با به دست آوردن چنین اطلاعاتی چه کارهایی می‌توانند با آن‌ها انجام دهند. ممکن است اطلاعات ذخیره شده در ساعت هوشمند به اندازه یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند نباشد، اما این بدان معنا نیست که هیچ چیز ارزشمندی برای هکرها وجود ندارد. حتی یک شماره تلفن یا مجموعه‌ای از رمزهای عبور به سیستم نیز می‌تواند به هکر کمک کند تا در رسیدن به مقاصد شوم خود از آن‌ها استفاده کند. بنابراین، اصلاً تصور نکنید فقط به این دلیل که ساعت هوشمند شما یک وسیله جانبی است، کسی چشم طمع به آن ندوخته است. ساعت‌های هوشمند تقریباً همیشه به یک گوشی هوشمند متصل هستند و این پیوند مستقیم نیز آن‌ها را به هدفی جذاب برای هکرها تبدیل می‌کند. از آنجایی که یک هکر می‌تواند اطلاعاتی را که بین گوشی هوشمند و ساعت هوشمند رد و بدل می‌شود رهگیری کند، کاملاً واضح است که نسبت به هک کردن ساعت‌ها نیز بسیار مشتاق خواهد بود.

ساعت‌های هوشمند چگونه هک می‌شوند؟

ساعت‌های هوشمند را می‌توان به تنهایی و به صورت مستقل، به عنوان رایانه‌های کوچک در نظر گرفت. با ساعت هوشمند خود می‌توانید به اینترنت متصل شوید، از بلوتوث و NFC استفاده کنید، تماس تلفنی بگیرید و پیامک ارسال کنید. بنابراین، بسیاری از شیوه‌های ارتباط بی‌سیم توسط اکثر ساعت‌های هوشمند پشتیبانی می‌شوند. به همین دلیل، ساعت‌های هوشمند همواره در معرض حملات از راه دور قرار دارند. انواع مختلفی از حملات از راه دور وجود دارد که فهرست کردن همه آن‌ها زمان‌بر است، اما چند نوع حمله کلیدی وجود دارد که ساعت‌های هوشمند به ویژه در معرض آن‌ها هستند. فیشینگ نوعی حمله سایبری است که از انواع کانال‌های ارتباطی، از جمله ایمیل، پیامک و پیام‌های ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی سوء استفاده می‌کند. در حملات فیشینگ معمولاً هویت یک فرد یا سازمان رسمی جعل می‌شود تا به این وسیله اعتماد کاربر جلب شده و وی ترغیب به ارائه اطلاعات یا نصب بدافزار شود. اگر یک ایمیل فیشینگ دریافت کرده و آن را در ساعت هوشمند خود باز کنید، ممکن است در معرض خطر سوء استفاده قرار بگیرید. مثلاً ممکن است یک فایل پیوست را که به همراه ایمیل فیشینگ ارسال شده، در ساعت هوشمند خود باز و ناخواسته بدافزار را روی دستگاه خود نصب کنید. هنگامی که این بدافزار نصب و فعال می‌شود، احتمالاً قادر خواهد بود تمام فعالیت‌های شما را رصد کرده، اطلاعات‌تان را به سرقت ببرد و حتی موقعیت مکانی شما را نیز ردیابی کند. حتی باج افزارها هم که شکل بسیار خطرناکی از بدافزار هستند، می‌توانند ساعت‌های هوشمند را آلوده کنند و معمولاً از ایمیل‌های فیشینگ برای استقرار چنین برنامه‌های مضری استفاده می‌شود. علاوه بر این، استفاده ساعت‌های هوشمند از بلوتوث نیز خطراتی را به همراه دارد. بلوتوث یک فناوری اتصال بی‌سیم با برد کوتاه است که معمولاً از آن برای جفت کردن دستگاه با سایر دستگاه‌ها مانند هدفون و بلندگوهای بی‌سیم استفاده می‌شود. در مورد ساعت‌های هوشمند می‌توان از بلوتوث برای اتصال به گوشی هوشمند استفاده کرد تا امکان برقراری تماس تلفنی یا استفاده از برنامه‌های روی گوشی مهیا شده و به طور کلی به ویژگی‌های بیشتری دسترسی داشت. با این حال، هنگامی که اتصال بلوتوث بین گوشی و ساعت هوشمند برقرار می‌شود، در واقع یک کانال ارتباطی برای سوء استفاده هکرها باز می‌شود. یک هکر می‌تواند در اتصال بلوتوث نفوذ کرده و سپس داده‌های ارسال شده بین هر دو دستگاه را شنود کند. مجرمان سایبری همچنین می‌توانند از رمزهای عبور پیش فرض کارخانه برای دسترسی به ساعت‌های هوشمند استفاده کنند. رمز عبور پیش‌فرض در حین مراحل ساخت به دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) اختصاص داده می‌شود و اگر یک هکر بتواند رمز عبور پیش‌فرض کارخانه‌ای ساعت شما را پیدا کند، می‌تواند به صورت ناشناس و در پشت پرده به اطلاعات آن دسترسی داشته باشد. با اینکه امکان تغییر این رمز عبور وجود دارد اما انجام آن معمولاً بسیار سخت است و به همین دلیل بسیاری از افراد زحمت این کار را به خود نمی‌دهند. همین مسئله موجب می‌شود تا همواره یک کانال بهره‌برداری مفید در دسترس هکرها باشد.

چگونه از ساعت هوشمند خود در برابر هکرها محافظت کنیم؟

اگر نگران هک شدن ساعت هوشمند خود هستید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای ایمن نگه داشتن آن در برابر هکرها انجام دهید و قبل از هر چیز باید از اتصالاتی که ایجاد می‌کنید، شروع کنید. همانطور که قبلاً بحث شد، کانال‌های ارتباطی مختلفی وجود دارد که ساعت هوشمند می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، از جمله وای-فای، بلوتوث و NFC. همه این‌ها به طور بالقوه می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار بگیرند، بنابراین عاقلانه است که همواره فقط اتصالات مورد نیاز خود را فعال نگه دارید. به عنوان مثال، زمانی که به NFC نیاز ندارید، آن را غیرفعال نگه دارید. علاوه بر این، سعی کنید ساعت هوشمند خود را همزمان به دستگاه‌های زیادی متصل نکنید، زیرا این کار می‌تواند شما را در معرض حملات مخرب قرار دهد. به عنوان مثال، اگر یک مجرم سایبری بتواند با موفقیت گوشی هوشمند شما را هک کند و ساعت نیز به گوشی متصل باشد، امکان دسترسی هکر به ساعت هوشمند هم وجود دارد. اتصال ساعت هوشمند به شبکه‌های وای-فای عمومی هم می‌تواند خطرناک باشد. البته، این موضوع تنها مختص ساعت‌های هوشمند نیست و یک قانون کلی برای همه دستگاه‌ها از جمله لپ تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند می‌باشد. اگر از پروتکل‌های ارتباطی امن مانند شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده نمی‌کنید، اتصال به یک شبکه وای-فای عمومی شما را در معرض خطر سرقت داده‌ها یا ردیابی فعالیت توسط هکرها قرار خواهد داد. به‌روزرسانی نرم افزار ساعت هوشمند، به ویژه سیستم عامل آن، می‌تواند نقش مهمی در افزایش امنیت آن داشته باشد. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مزایای زیادی دارند که یکی از آن‌ها برطرف کردن باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی است که می‌توانند خطرات امنیتی ایجاد کنند. اگر چه انجام به‌روزرسانی و انتظار برای اتمام آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد، اما با این وجود مهم هستند و باید سعی کنید تا آنجا که ممکن است این به‌روزرسانی‌ها را در بازه‌های زمانی معین و در اسرع وقت نصب کنید. همچنین باید به طور فیزیکی از ساعت هوشمند خود در برابر حملات محافظت کنید. بدافزارها را می‌توان به صورت مستقیم روی ساعت هوشمند نصب کرد، بنابراین مهم است که ساعت خود را به یک رمز عبور قوی مجهز کنید تا اگر کسی به آن دسترسی پیدا کرد، نتواند وارد سیستم شده و برنامه‌ای نصب کند. در نهایت، مهم است موقع خرید، ساعت هوشمندی را انتخاب کنید که توسط تولید کننده معتبر ساخته شده و تدابیر امنیتی لازم برای آن اندیشیده شده باشد. برندهای ارزان قیمت گاهی اوقات از ویژگی‌های خاصی مانند پروتکل‌های امنیتی صرف نظر می‌کنند تا دستگاه‌های خود را با قیمت پایین‌تری ارائه کنند و همین مسئله می‌تواند کاربران را در معرض خطر قرار دهد. البته، هر ساعت هوشمند ارزانی لزوماً بد نیست و باید به سابقه و اعتبار شرکت تولید کننده آن توجه داشته باشید. قابلیت‌های بی‌سیم ساعت‌های هوشمند آن‌ها را به یک هدف ارزشمند برای هکرها تبدیل می‌کنند شیوه‌های ارتباطی متعددی که ساعت‌های هوشمند از طریق آن‌ها می‌توانند به دستگاه‌های دیگر متصل شده، به پلتفرم‌های آنلاین دسترسی داشته باشند و در فواصل کوتاه و طولانی ارتباط برقرار کنند، بدون شک آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای مجرمان سایبری تبدیل می‌کند. بنابراین، اگر صاحب یک ساعت هوشمند بوده و نگران هک شدن دستگاه خود هستید، از نکاتی که در بالا ذکر شد برای محافظت بهتر از ساعت خود و اطلاعات ذخیره شده در آن استفاده کنید.
ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین

مقالات و اخبار مرتبط