موسسه تحقیقاتی Counterpoint گزارش جدیدی درباره هزینه ساخت آیفون 15 پرو مکس اپل منتشر کرده است. این گزارش نشان میدهد که اپل برای ساخت هر دستگاه آیفون 15 پرو مکس 8 درصد بیشتر از آیفون 15 پرو مکس هزینه کرده است.
در این گزارش آمده اپل حدود 502 دلار برای ساخت مدل پایه آیفون 15 پرو مکس با 256 گیگابایت حافظه داخلی هزینه کرده است. این مبلغ 37.70 دلار (یا 8 درصد) بیشتر از هزینه ساخت آیفون 14 پرو مکس با 256 گیگابایت حافظه داخلی است. برای مقایسه، هزینه ساخت آیفون 14 پرو مکس فقط 3 درصد بیشتر از آیفون 13 پرو مکس بود.
اما چه چیزی باعث شده تا آیفون 15 پرو مکس نسبت به نسلهای قبلی خود گرانتر باشد؟ در پاسخ به این سوال باید به تراشه 3 نانومتری A17 Pro، لنز تتراپریسم جدید برای زوم اپتیکال 5 برابر و بدنه تیتانیومی اشاره کنیم.
A17 Pro اولین تراشهای است که با استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری ساخته شده که آن را قدرتمندتر و کممصرفتر میکند. انتظار میرفت که TSMC اولین تراشههای 3 نانومتری را در سال 2024 ارائه دهد، اما اپل با این شرکت یک قرارداد انحصاری برای تولید تراشههای 3 نانومتری جدید آیفون 15 پرو در سال جاری امضا کرده است.
آیفون 15 پرو مکس تنها مدلی در سری امسال است که دارای لنز تلهفوتو جدید با زوم اپتیکال 5 برابر است. این قابلیت با استفاده از سیستم تتراپریسم پیشرفته امکانپذیر شده است. هزینه این لنز بسیار بیشتر از یک لنز تلهفوتو معمولی است و بهطور دقیقتر، 25.1 دلار بیشتر از لنز زوم آیفون 14 پرو مکس قیمت دارد.
جایگزین کردن بدنه فولادی ضدزنگ با بدنه تیتانیومی نیز هزینه بیشتری روی دست اپل گذاشته است. گزارش Counterpoint اشاره کرده که قیمت آلیاژ تیتانیومی جدید 7 دلار بیشتر از آلیاژ قبلی است. البته اپل توانسته در هزینههای رم، فلش NAND و صفحهنمایش صرفهجویی کند، چراکه قیمت این قطعات امسال ارزانتر شده است.
نکته جالب اینکه با وجود افزایش هزینههای تولید آیفون 15 پرو مکس، این گوشی بیشترین حاشیه سود را در سری امسال دارد. لازم به دکر است که اپل امسال تصمیم گرفته نسخه 128 گیگابایتی را حذف کند و قیمت پایه را با نسخه 256 گیگابایتی به 1199 دلار برساند.
گزارش Counterpoint همچنین مینویسد اپل توانسته به سطحی از کنترل بر طراحی، مقیاسپذیری، هزینهها و سود محصولات خود دست یابد که بسیاری از شرکتها از آن بیبهرهاند. با اینحال، این گزارش هزینههای تحقیق و توسعه و حملونقل را در نظر نگرفته است.