با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
هزینه قطعات مورد استفاده در گوشی 1199 دلاری آیفون 15 پرو مکس اپل اعلام شد
عکس : آیفون 14 پرو مکس در کنار آیفون 15 پرو مکس

موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research صورتحساب مواد اولیه مورد استفاده در گوشی آیفون 15 پرو مکس با قیمت‌‌گذاری 1199 دلاری را منتشر کرد. بر اساس اعلام این گزارش، ارزش قطعات به‌کارگیری شده در مدل پایه این گوشی با حافظه داخلی 256 گیگابایتی برابر با 502 دلار است.

در این میان، استفاده از پردازنده A17 و دوربین تله‌فوتو جدید موجب افزایش هزینه قطعات مصرفی نسبت به مدل نسل قبلی شده است.

تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که هزینه مواد اولیه مورد استفاده در مقایسه با مدل 256 گیگابایتی آیفون 14 پرو مکس طی سال گذشته 37.7 دلار افزایش یافته است. مدل 256 گیگابایتی آیفون‌ 14 پرو مکس نیز در سال گذشته با برچسب قیمتی 1199 دلاری روانه بازار شد.

به گفته تحلیل‌گران تراشه A17 Pro در مقایسه با پردازنده A16 Bionic اپل 30 دلار گران‌تر است. این پدیده عمدتا از فناوری تولید 3 نانومتری مورد استفاده برای ساخت تراشه جدید سری A ناشی می‌شود.

دوربین تله‌فوتو پریسکوپی برای نخستین بار در گوشی‌های آیفون به چشم می‌خورد. منشور این دوربین توسط شرکت Lante Optics تامین شده و مکانیسم تثبیت سه‌بعدی sensor-shift نیز توسط کمپانی‌های Cirrus Logic و LG Innotek پیاده‌سازی شده است. این پدیده افزایش کلی 25.1 دلاری (معادل 34 درصدی) هزینه‌ها را به‌دنبال داشته است. اما موسسه Counterpoint تمامی دوربین‌ها از جمله ماژول‌های فیس آی‌دی و TOF را نیز در محاسبات خود لحاظ نموده است.

استفاده از پوشش آلیاژ تیتانیومی موجب افزایش جزئی هزینه تولید شده و قیمت آن در مقایسه با قاب فولاد ضدزنگ در مدل سال گذشته 7 دلار افزایش یافته است. اپل ظرفیت رم گوشی پرچمدار خود را از 6 گیگابایت در آیفون 14 پرو مکس به 8 گیگابایت در آیفون 15 پرو مکس ارتقاء داده است؛ اما با توجه به روند نزولی حاکم بر بازار حافظه، هزینه این بخش در واقع 16.8 دلار کاهش یافته است.

نمایشگر آیفون جدید تغییری نداشته و با توجه به اینکه قیمت نمایشگر نیز سیری نزولی دارد؛ در نتیجه هزینه پرداختی اپل به سامسونگ دیسپلی و ال‌جی دیسپلی 4 دلار کمتر شده است. بدین‌ترتیب قطعات مصرفی، 42 درصد قیمت نهایی دستگاه را تشکیل می‌دهند. اما در این میان مبالغ دیگری نظیر هزینه تولید، حمل و نقل، بازاریابی و البته هزینه‌های قابل توجه تحقیق و توسعه را نیز بایستی مدنظر قرار داد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین