با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
۱۰ اشتباه رایج در برخورد با امواج گرما
عکس : ۱۰ اشتباه رایج در برخورد با امواج گرما

با افزایش دما در طول تابستان، بسیاری از افراد به روش‌های مختلف خنک‌سازی متوسل می‌شوند، اما آیا می‌دانستید که برخی از این روش‌ها ممکن است اشتباه باشد و احساس گرما را تشدید کند؟

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از العین در این گزارش به برخی از اشتباهات رایج در مقابله با گرما و اصلاح باورهای غلط در مورد برخی از روش‌های رایج خنک‌کننده اشاره می‌کنیم.


بستنی و یخ:

اگرچه هنگام خوردن بستنی یا یخ بلافاصله احساس شادابی می‌کنیم، اما این می‌تواند باعث انقباض رگ‌های خونی، کاهش جریان خون در سطح پوست و در نتیجه کاهش احساس سردی در طولانی‌مدت شود. ناگفته نماند قند بالای بستنی نیز ممکن است منجر به کم‌آبی شود.

نمک:

برخی افراد معتقدند که پاشیدن نمک به بدن به خنک‌شدن بدن کمک می‌کند، اما این باور اشتباه است. برعکس، نمک باعث جذب آب از پوست می‌شود که ممکن است خشکی را تشدید کند.

اتکای کامل به کولر گازی:

در حالی که تهویه مطبوع به کاهش دمای اتاق کمک می‌کند، اتکای کامل به آن‌ها می‌تواند باعث خشکی پوست و سینوس‌ها شود.

به گزارش وب‌سایت تایمز آف ایندیا، ترکیب استفاده از کولر با تهویه طبیعی اتاق توصیه می‌شود.

نوشیدنی‌های گازدار بنوشید:

اگرچه هنگام نوشیدن نوشابه‌های الکلی بلافاصله احساس شادابی می‌کنیم، اما این نوشیدنی‌ها در درازمدت باعث کم گ‌آبی بدن می‌شوند که می‌تواند احساس گرما را بیشتر کند.

نوشیدن به‌یکباره مقدار زیادی آب:

برخی معتقدند که نوشیدن مقادیر زیادی آب به یکباره به هیدراتاسیون سریع کمک می‌کند. اما درواقع باعث کاهش سطح سدیم در خون شده و منجر به حالتی به نام مسمومیت با آب می‌شود. به گفته کلینیک مایو، بهتر است در طول روز به طور منظم آب بنوشید.

نشستن زیر پنکه بعد از تعریق شدید:

برخی از افراد بلافاصله پس از تعریق شدید زیر پنکه می‌نشینند و فکر می‌کنند که به خنک‌شدن سریع کمک می‌کند، اما این می‌تواند منجر به تبخیر سریع عرق و خشکی پوست شود. به گفته CDC، بهتر است قبل از نشستن زیر فن، عرق خود را به آرامی خشک کنید.

از خوردن نمک و مواد معدنی خودداری کنید:

برخی افراد بر این باورند که اجتناب کامل از نمک بهترین راه‌حل برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است، اما بدن بسیاری از املاح و مواد معدنی ضروری را با تعریق از دست می‌دهد، بنابراین باید با نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت یا خوردن غذاهای غنی از آن‌ها جایگزین شوند.

چند لایه لباس بپوشید:

برخی افراد بر این باورند که پوشیدن چند لایه لباس می‌تواند از آن‌ها در برابر نور خورشید و گرما محافظت کند، اما این می‌تواند گرما را به دام بیاندازد و دمای بدن را افزایش دهد. به گزارش NIOSH، بهتر است لباس‌های سبک و گشاد به تن کنید.

غذاهای تند بخورید:

به گزارش BBC Goodfood، برخی معتقدند که غذاهای تند به خنک‌شدن از طریق تعریق کمک می‌کند، اما غذاهای تند باعث افزایش دمای بدن و تعریق می‌شوند که می‌تواند خطر کم‌آبی بدن را افزایش دهد.

کرم‌های ضد آفتاب:

به گفته آکادمی پوست آمریکا، برخی افراد استفاده از ضد آفتاب را نادیده می‌گیرند و معتقدند که در سایه غیرضروری است، اما حتی در سایه نیز اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منعکس شود و باعث آفتاب‌سوختگی شود.

نکات جایگزین برای مقابله با گرما:

- نوشیدن مقدار زیادی آب:

آب بهترین راه برای هیدراته نگه‌داشتن بدن و جلوگیری از کم‌آبی بدن است و توصیه می‌شود حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید مرتب آب بنوشید.

- لباس‌های گشاد بپوشید:

لباس‌های گشاد به گردش هوا در بدن کمک می‌کنند.

- حمام کردن با آب سرد یا ولرم:

حمام کردن به کاهش سریع دمای بدن کمک می‌کند.

- وقت خود را در مکان‌های سایه سپری کنید:

تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید بخصوص در ساعات اوج مصرف خودداری کنید.

- غذاهای غنی از آب بخورید:

مانند میوه‌ها و سبزیجات، زیرا این غذاها به حفظ رطوبت بدن کمک می‌کنند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین