با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آموزش جست‌وجو حرفه‌ای در موتور جست‌وجوگر گوگل
عکس : ترفندهای جست‌وجو حرفه‌ای در موتور جست‌وجوگر گوگل

موتورهای جست‌وجو ی مختلفی در جهان وجود دارد اما بدون شک پرکاربردترین و مفیدترین آنها موتور جست‌وجو   گوگل است که روز به روز بر تعداد کاربران آن اضافه می‌شود. اکثر کاربران اینترنت حداقل برای یکبار از این موتور جست‌وجو استفاده کرده اند. این موتور جست‌وجو با پشتیبانی از زبان‌‌های مختلف نظر اکثر کاربران جهان را به خود جذب کرده است و البته پشتیبانی آن از زبان فارسی باعث شده که در میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته باشد. با وجود آسانی کار با این موتور جست‌وجو دانستن تکنیک‌‌ها و روش‌های جست‌وجو ی صحیح در گوگل به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خیلی زودتر و دقیق تر به نتیجه دلخواه خود برسیم.

معمولا برای جست‌وجو یک موضوع در گوگل چند کلمه را در نوار جست‌وجو تایپ می‌کنیم تا به لیستی از وبسایت‌های مرتبط با موضوع جست‌وجو شده برسیم، گوگل هم وبسایت‌هایی را نمایش می‌دهد که همه آنها کلمات مورد جست‌وجو ی ما را در خود دارد اما باید تلاش کنیم کلماتی را وارد نماییم که مهم تر است و کلمات اضافی را حذف کنیم تا نتایج جست‌وجو به آنچه که ما می‌خواهیم نزدیک‌تر باشد. در ادامه با برخی از تکنیک‌‌ها و روش‌‌های جست‌وجو ی صحیح آشنا می‌شویم.

 حرف اضافه وارد نکنید

چون گوگل سایت ‌هائی را لیست می‌نماید که تمام کلمات مورد جست‌وجو شما در آنها وجود دارد پس دیگر  نیازی نیست که شما بین کلمات جست‌وجوی خود از حرف اضافه و حروف ربط مانند «و» استفاده کنید. وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به و …. بر نتیجه جست‌وجو تاثیر خواهد داشت پس بهتر است از آنها استفاده نکنید، گوگل هم برای افزایش کیفیت جست‌وجوها کلمات معمولی و عبارت‌هایی مانند «کجا» و «چطور» را از کلمات مورد جست‌وجو حذف می‌کند. همچنین به خاطر داشته باشید گـوگل نـسبت بـه بـزرگی و کـوچکی حـروف حـساس نـمی باشد و همه عبارت لاتینی که شما در نوار جست‌وجو وارد می‌کنید در نهایت هنگام جست‌وجو به حروف کوچک تبدیل خواهد شد.

 امکان جست‌وجوی طبقه بندی شده در گوگل

اگر می‌خواهید جست‌وجوهای شما دقیق‌تر و علمی‌تر باشند می‌توانید   directory.google.com مـراجعه نـمایـید. در آنـجا فـهرسـت خـوبی از وب سایت‌ها با توجه به موضوعات آنها وجود دارد. 

استفاده از جست‌وجوی پیشرفته گوگل

در نوار جست‌وجوی گوگل گزینه «جست‌وجوی پیشرفته» (Advanced Search) وجود دارد. شما با کلیک روی این گزینه و استفاده از ویژگی‌های این بخش و به‌کار بردن عملگرهای خاصی قادر خواهید جست‌وجویی دقیق‌تر داشته باشید. اگـر شـما از بـخش فـارسی مـوتور جست‌وجوی گـوگل استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید از همه گزینه‌های این بخش استفاده کنید.

استفاده از عملگرها

علاوه بر بخش جست‌وجوی پیشرفته، گوگل از یک سری عملگرها برای محدود کردن جست‌وجوها استفاده می‌کند و شما می‌توانید بدون استفاده از بخش جست‌وجوی پیشرفته با استفاده از این عملگرها جست‌وجوی دقیق‌تر و سریع‌تری داشته باشید.

۱# عملگر “+”

همان طور که قبلا اشاره کردیم گوگل کلمات معمولی را بصورت خودکار حذف می‌کند ولی اگر شما به آنها نیاز دارید می‌توانید با قراردادن علامت “+” در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جست‌وجو حتما وجود خواهند داشت. همچنین اگر می‌خواهید دو عبارت و کلمه را همزمان در نتایج جست‌وجوی خود داشته باشید، از این عملگرد استفاده کنید. البته دقت کنید که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله (space) قرار دهید و کلمه بعدی را بدون فاصله بعد از آن بیاورید.

۲# کوتیشن ”    “

از کوتیشن می‌توان برای جست‌وجوی عبارت یا کلمه‌ای خاص استفاده کرد برای این منظور بهتر است کلمه مورد نظر را در کوتیشن (” “) قرار دهید. برای مثال اگر می‌خواهید عبارت سریال پایتخت ۲ را جست‌وجو کنید، گوگل عدد ۲ در جست‌وجو لحاظ نمی کند، ولی اگر آن را به صورت بصورت سریال پایتخت + ۲ یا ” سریال پایتخت ۲″ بنویسید به نتیجه دلخواه می‌رسید.

۳# عملگر  “-“

در مواردی ممکن است شما دنبال کلمه ای باشید که بیش از یک معنا دارد یا می‌خواهید عبارتی را جست‌وجو کنید که در نتایج جست‌وجو یکی از موضوعات وابسته به آن عبارت نمایش داده نشود به طور مثال در مورد عبارت گز فروشی در حال جست‌وجو هستید و چون خود شما اهل اصفهان هستید می‌خواهید اطلاعاتی در مورد گز فروشی‌های سایر شهرها به‌دست آورید در این صورت می‌توانید عبارت گز فروشی را وارد کرده و سپس کلمه اصفهان را بعد از عملگر” – ” قرار دهید. (گز فروشی – اصفهان) در این صـورت گـوگل بـه دنـبال سـایت‌‌هایی می‌گردد که کلمه گز فروشی در آنها باشد ولی کلمه اصفهان در آنها نباشد. فقط دقت کنید که قبل از کاراکتر “-” باید یک فاصله (Space) قرار داده و کلمه بعدی را بدون فاصله بیاورید. مثلا در مثال بالا باید بنویسید: گز فروشی -اصفهان.

۴# عملگر ” ~ “

ممکن است شما فقط در نتایج جست‌وجوی خود به دنبال عبارت خاص نباشید و کلمات مرتبط با آن عبارت نیز برای شما حائز اهمیت باشد در این صورت می‌توانید از عملگر ” ~ ” استفاده کنید. مثلا اگر شما در نوار جست‌وجو عبارت «توپ فوتبال» را تایپ کنید در نتیجه جست‌وجو وب سـایـت‌‌هـایی را مـشاهـده خـواهـید کـرد کـه کـلمـه «توپ» و کـلمـه «فـوتبال» در آنـها وجـود داشــته بـاشد. امـا اگـر تـایپ کنید «~توپ ~فوتبال» گوگل دنبال وب‌سایت‌‌هایی می‌گردد که درباره توپ فوتبال در آنها اطلاعاتی وجود داشته باشد.

۵# عملگر “یا”

هنگامی‌که دنبال کلمه ای خاص و همچنین کلمه ای به عنوان جایگزین آن هستید، می‌توانید در بین این دو کلمه هنگام جست‌وجو از عملگر “یا” استفاده کنید. مثلا اگر در نوار جست‌وجو تایپ کنید «هتل‌ آپارتمان کیش یا قشم» گوگل دنبال وب سایت‌‌هایی می‌گردد که در آنها اطلاعاتی در خصوص هتل‌ آپارتمان‌های کیش یا قشم  وجود داشته باشد.

۶# عملگر Site

هنگامی که قصد دارید در یک وب سایت خاص دنبال عبارت و موضوع خود بگردید باید بعد از وارد نمودن کلمه مورد نظر خود عملگرSite: را قرار دهید و پس از آن آدرس سایت مورد نظرتان را بیاورید. برای مثال بـرای جست‌وجوی عـبارت مدل مانتو در سـایت مجله تصویر زندگی بـاید بـنـویـسید: سرما خوردگی  site:www.tasvirezendegi.com    همان‌طور که مشاهده می‌کنید سرما خوردگی را  فقط در آدرس www.tasvirezendegi.com جست‌وجو کرده است.

 

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین