به گفته حمید محمدی٬ همبنیانگذار دیجیکالا و رییس هیئت مدیره دیجینکست ، دیجیکالا قصد جدی برای ورود به سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی و تبدیل شدن به لیدر سرمایهگذاری در این حوزه دارد. محمدی اعلام کرد که این سرمایهگذاریها در راستای پیاده سازی هوش مصنوعی در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک خواهد بود.
به گزارش سرویس اخبار اینترنت و شبکه سایت شات ایکس و به نقل از آی تی ایران نشست خبری صبح امروز دیجینکست با حضور حمید محمدی و کیوان محیطمافی مدیرعامل این مجموعه برگزار شد و طی آن به برنامهها و دستاوردهای دیجینکست پرداخته شد. همچنین در ابتدای این رویداد از هویت بصری جدید دیجینکست نیز رونمایی شد.
حمید محمدی در ابتدای این نشست خبری در خصوص ایده شکلگیری مجموعه دیجینکست گفت: «سال ۹۷ در سفری کخ به چین داشتیم٬ از شرکتهای موفق و بزرگ چین مانند بایتدنس و علی بابا بازدید کردیم. نکته جالب در یان بازدیدها حجم سرمایهگذاری این شرکتهای در حوزه هوش مصنوعی انجام بود که باعث حیرت من شد. این شرکتهای برجها و ساختمانهای بزرگی را تعبیه کرده بودند که پر از کارشناسان هوش مصنوعی بودند و برای آن شرکتها راهکارهای هوش مصنوعی توسعه میدادند. بعد از سفر چین دیدیم که در دیجیکالا هم مسائلی داریم که راهحل آنها از طریق هوش مصنوعی ممکن است اما خود دیجیکالا ناتوان از حل آنهاست. بنابراین تصمیم گرفتیم روی ایدهها و محصولات برای حل مسائل دیجیکالا سرمایهگذاری کنیم.»
محمدی در ادامه به نقش دیجینکست در این مسیر اشاره کرد و گفت: «دیجینکست در قالب یک شتاب دهنده کمک کرد که تیمها و ایدهها محصولاتشان را از مراحل اول توسعه داده و عرضه کنند.«
به گفته محمدی مجموعا ۶۱ استارتاپ در دیجینکست پذیرش شدند و سرمایهگذاری اولیه روی آنها انجام شده و تا امروز ۵ اگزیت موفق نیز داشته است.
چشمانداز دیجینکست
همبنیانگذار دیجیکالا در خصوص چشم انداز پیش روی دیجینکست عنوان کرد: تلاشمان این است که دیجی نکست به لیدر سرمایه گذاری در هوش مصنوعی تبدیل شود و به در پیادهسازی راهکارهای مناسب در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک بتواند موثر باشد. همچنین در ادامه قصد داریم حجم سرمایه گذاری را بیشتر کنیم و از مرحله اولیه Pre Seed جلوتر برویم .
نیاز به سرمایهگذاری کلان در حوزه هوش مصنوعی
محمدی همچنین در خصوص نیازهای اساسی برای توسعه گسترده هوش مصنوعی در کشور عنوان کرد: «دو نیاز اساسی در این زمینه وجود دارد که اولی حجم بالای سرمایه گذاری و دیگری سرمایه گذاری در زیرساخت است. این زیرساختها شامل دیتاسنترهای مجهز به پردازش گرافیکی بالا است که شاید چنین حجم سرمایهگذاری در توان یک مجموعه نباشد. به همین دلیل در حوزه زیرساخت هوش مصنوعی به دنبال همکاری و مشارکت هستیم و پذیرای دیگر سرمایهگذاران مانند صندوق نوآوری و شکوفایی نیز هستیم.»
دستاوردهای دیجینکس
کیوان محیطمافی نیز در خصوص دستاوردهای دیجینکس ت تا به امروز گفت: «ارزش کل استارتاپهایی که در دیجینکس ت شکل گرفتهاند، امروز رقمی حدود ۹۹۵ میلیارد تومان برآورد شده است. استارتاپهای آپتایم و گنجه در حال حاضر موفقترین سرمایهگذاریهای این شرکت بودهاند که ارزش آنها به بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.»
به گفته مدیرعامل دیجینکس ت تا کنون هکاتونهای هوش مصنوعی مختلفی با حضور ۸۹۷ شرکتکننده در دیجینکس ت برگزار شده و طی ۱۵ رویداد «پل نوآوری»، مدیران دیجیکالا تجارب خود را با دانشجویان برتر کشور به اشتراک گذاشتهاند.
وظیفه دولتها سرمایهگذاری در بخش زیرساختها است
حمید محمدی در پاسخ به سوال آیتیایران مبنی بر اینکه چرا دیجیکالا از نهادی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی انتظار همکاری و سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی دارد، عنوان کرد: «من فکر میکنم کار دولتها و صندوقهای بزرگ دولتی، سرمایه گذاری در حوزه زیرساختهاست و نه در حوزه تولید محصولات هوش مصنوعی . واقعیت این است که تولید محصولات هوش مصنوعی تا حد خیلی زیادی به دانش فنی تیمها و همچنین مجموعههایی که با نیازها این حوزه مواجه شدهاند وابسته است. بنابراین فکر میکنم بخش اقتصادی سرمایهگذاری هوش مصنوعی دولت میتواند نقش سرمایهگذاری در زیرساختها را اجرا کند.»
محمدی در پاسخ به دیگر سوال آیتیایران مبنی بر اینکه ممکن است محصولات هوش مصنوعی خروجی دیجینکس ت در حوزههای خارج از تجارت الکترونیک استفاه شود، عنوان کرد: «قطعا در ادامه راه و در بخشهایی مانند صنایع سنتی هوش مصنوعی کمک بسیار بزرگی خواهد کرد و میتواند بهرهوری صنایع مختلف را مثل صنعت نفت، فولاد و دارو را که بر اساس دیتا بروزرسانی نشدهاند، افزایش قابل توجهی دهد.»