با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
اهمیت لندتک برای بانک‌ها، وام‌دهندگان و مؤسسات مالی
عکس : لندتک (LendingTech) یا فناوری وام‌دهی
.

به گزارش سرویس ترجمه سیتنا به نقل از سایت polygontechnology، اهمیت فناوری وام‌ دهی یا همان لندتک دلایل متعددی دارد.



به گزارش سرویس اخبار اینترنت و شبکه سایت شات ایکس و به نقل از سیتنا با توجه به گزارش شرکت مشاوره معتبر مکینزی و شرکا، درآمد جهانی صنعت لندتک از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ سالانه ۱۵ درصد رشد داشته است، در حالی که نرخ رشد کل صنعت بانکداری تنها شش درصد بوده است. این امر نشان‌دهنده افزایش بالقوه ۳۰۰ درصدی درآمد طی پنج سال است. این افزایش، بیانگر یک تغییر اساسی در نحوه ارائه و دریافت خدمات مالی است.

اما لندتک دقیقاً چیست و چرا اهمیت دارد؟

لندتک
عکس : لندتک

لندتک به اختصار از عبارت «فناوری وام‌ دهی» ( LendingTech ) گرفته شده است. این فناوری به دلایل متعددی حائز اهمیت است، از جمله:

  • ارائه خدمات وام‌ دهی شخصی‌سازی‌شده: لندتک با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای فردی، وام‌ هایی متناسب با هر شخص ارائه می‌دهد.
  • تصمیم‌گیری سریع و آنی: لندتک با استفاده از فناوری، فرآیند تصمیم‌گیری در مورد اعطای وام را بسیار سریع‌تر کرده است.
  • تسهیل فرآیند دریافت وام: لندتک با حذف کاغذبازی‌های سنتی، گرفتن وام را به تجربه‌ای آسان و راحت تبدیل کرده است.
  • دسترسی دقیق به امتیاز اعتباری: لندتک با استفاده از فناوری، امکان دسترسی دقیق و به‌روز به امتیاز اعتباری افراد را فراهم می‌کند.

لندتک یکی از بخش‌های نوآورانه در حال رشد در بخش مالی است، اما راز سرعت بالای رشد آن چیست؟ برای یافتن پاسخ، در این مطلب به بررسی ۱۰ دلیل اهمیت لندتک برای بانک‌ ها، مؤسسات مالی و دنیای پررونق فناوری مالی (فین‌تک) خواهیم پرداخت.



۱. دموکراتیزه کردن دسترسی به اعتبار

در سیستم بانکداری سنتی، ناخواسته برخی افراد از دریافت اعتبار جا می‌مانند. لندتک با رویکردهای نوآورانه، در تلاش است تا به این بازار دست‌نخورده دسترسی پیدا کند. لندتک اغلب به صورت آنلاین یا از طریق اپلیکیشن‌های موبایل فعالیت می‌کند و به این ترتیب، ساکنان مناطق دور افتاده یا کم‌برخوردار نیز می‌توانند به خدمات مالی دسترسی داشته باشند. لندتک فراتر از امتیاز اعتباری سنتی عمل می‌کند و با استفاده از منابع داده جایگزین مانند رفتار آنلاین، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یا حتی پرداخت قبوض، اعتبارسنجی دقیقی انجام می‌دهد. همچنین، لندتک با استفاده از « وام‌ های خرد» تأثیر مثبتی بر زندگی افراد می‌گذارد. این وام‌ های کوچک به افراد کمک می‌کند تا کسب و کار خود را راه اندازی کنند، هزینه‌های تحصیل را بپردازند یا مخارج غیرمنتظره را تأمین کنند. چنین وام‌ هایی به افرادی که شاید به مبلغ زیادی نیاز نداشته باشند اما همچنان با چالش‌های مالی روبرو هستند، کمک می‌کند.



۲. تسهیل فرآیند دریافت وام

دریافت وام
عکس : دریافت وام

در گذشته، دریافت وام به معنای انبوهی از کاغذبازی و انتظارهای بی‌پایان بود. این فرآیند وقت‌گیر، نیازمند مراجعه‌های متعدد به بانک بود. لندتک با دیجیتالی کردن همه چیز، ورق را برگردانده است.

به لطف لندتک ، اکنون می‌توانید با استفاده از رایانه یا تلفن هوشمند برای دریافت وام اقدام کنید. دیگر خبری از کاغذبازی و انتظار در صف نیست و همه چیز به صورت آنلاین انجام می‌شود. لندتک از اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI) برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و دقیق‌تر استفاده می‌کند.

تصور کنید رایانه‌ای به سرعت داده‌های مالی شما را تجزیه و تحلیل کند و ظرف چند دقیقه برای اعطای وام به شما چراغ سبز نشان دهد. این قدرت لندتک است. همه چیز در مورد آسان‌تر کردن کار برای شماست. دیگر نیازی به مراجعه‌های مکرر به بانک یا انتظار چند هفته‌ای برای دریافت پاسخ نیست.



۳. مدیریت ریسک و کشف تقلب پیشرفته

لندتک به شدت به داده‌های کلان (Big Data) وابسته است. با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها، لندتک ریسک مرتبط با اعطای وام را پیش‌بینی می‌کند. این داده‌ها ممکن است شامل سابقه مالی، الگوهای خرج‌کرد و حتی رفتار آنلاین شما باشد.

بدین ترتیب، لندتک برای هر وام‌ گیرنده یک پروفایل ریسکی جامع و دقیق‌تر ایجاد می‌کند. همچنین، از تحلیل‌های پیشرفته و یادگیری ماشین برای امتیازدهی اعتباری استفاده می‌کند. این به معنای ارزیابی دقیق‌تر اعتبار افراد است.

این بهبود در امتیازدهی اعتباری به نفع هر دو وام‌ دهنده و وام‌ گیرنده است. برای وام‌ دهندگان، این امر خطر نکول (عدم بازپرداخت وام) را به حداقل می‌رساند و به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد اعطای وام بگیرند. برای وام‌ گیرندگان، این می‌تواند منجر به نرخ بهره کمتر و شرایط بهتر شود. در سطح وسیع‌تر، این پیشرفت‌ها در مدیریت ریسک به ایجاد یک اکوسیستم وام‌ دهی باثبات‌تر کمک می‌کند.



۴. وام‌دهی شخصی‌سازی‌شده و رویکرد مشتری‌محور

پلتفرم‌های لندتک فراتر از رویکرد یکسان برای همه عمل می‌کنند. آن‌ها از فناوری برای درک وضعیت مالی منحصر به فرد، اهداف و نیازهای شما استفاده می‌کنند. در نتیجه، گزینه‌های وام و نرخ بهره متناسب با شرایط خود دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر سابقه اعتباری قوی دارید، ممکن است نرخ بهره پایین‌تری دریافت کنید. از طرف دیگر، اگر تازه شروع به ایجاد اعتبار کرده‌اید، پلتفرم‌های لندتک ممکن است با توجه به وضعیت مالی فعلی شما گزینه‌های مناسب‌تری را ارائه دهند.

پلتفرم‌های لندتک در حال دور شدن از مدل تراکنشی هستند. آن‌ها با درک وضعیت مالی شما و ارائه راه‌حل‌های شخصی‌سازی‌شده، هدفشان این است که به شریک مالی مورد اعتماد شما تبدیل شوند.



۵. افزایش کارایی و کاهش هزینه

در سال ۲۰۲۱، ارزش بازار جهانی لندتک حدود هشت میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ این رقم به ۶۱.۹ میلیارد دلار برسد.

لندتک با استفاده از فناوری پیشرفته، می‌تواند فرآیندهای دستی و زمان‌بر را حذف کند. این فناوری می‌تواند نیاز به دخالت نیروی انسانی را کاهش دهد. بنابراین، لندتک (همانطور که قبلا گفته شد) می‌تواند فرآیند تأیید وام را تسریع کند و همچنین با ساده‌سازی جریان کار، هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد.

از آنجایی که لندتک مبتنی بر ابر است، داده‌ها را ذخیره و عملیات را در ابر اجرا می‌کند. بنابراین، اطلاعات از هر مکان و در هر زمانی قابل دسترسی است. بنابراین، لندتک انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد. به علاوه، نیاز به زیرساخت‌های گران‌قیمت درون‌سازمانی را کاهش می‌دهد.

لندتک می‌تواند مستقیماً سودآوری را بهبود بخشد. این امر به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از کارکنان به طور موثرتر استفاده کنند و هزینه‌های بالاسری را کاهش دهند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند نرخ بهره مناسب‌تر و شرایط رقابتی بیشتری را به وام‌ گیرندگان ارائه دهند.



۶. دسترسی به داده‌های مشتری با جزئیات دقیق با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

لندتک در درک وضعیت مالی وام‌ گیرندگان، مانند یک کارآگاه هوشمند عمل می‌کند. این فناوری فراتر از بررسی موارد سنتی مانند امتیاز اعتباری و درآمد عمل می‌کند. در عوض، از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) برای بررسی عمیق‌تر استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اطلاعات مرتبط با شما را تحلیل می‌کنند. بدین ترتیب، لندتک به راحتی تصویری دقیق از وضعیت مالی شما با دقت ۹۸ درصد ایجاد می‌کند!

برای لندتک ، یادگیری و سازگاری با الگوهای جدید فعالیت‌های کلاهبرداری حیاتی است. بنابراین، این فناوری به طور مداوم الگوریتم‌های یادگیری ماشین را به کار می‌گیرد. این الگوریتم‌ها می‌توانند ناهنجاری‌ها را شناسایی کرده و درخواست‌های بالقوه‌ی کلاهبرداری را به صورت لحظه‌ای علامت‌گذاری کنند. به عنوان مثال، اگر درخواستی وجود داشته باشد که با رفتار معمول وام‌ گیرندگان مطابقت نداشته باشد یا برخی از داده‌ها مشکوک به نظر برسند، یادگیری ماشین به سرعت هشدار خواهد داد. بنابراین، لندتک می‌تواند قبل از وقوع، از کلاهبرداری جلوگیری کند.



۷. دسترسی به تحلیل‌های پیشرفته

لندتک مانند مغز متفکر پشت فرآیند وام‌ دهی است و به وام‌ دهندگان کمک می‌کند تا با استفاده از تحلیل‌های پیشرفته، تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. لندتک ابزارهایی را برای پیگیری درخواست‌های وام هفتگی، ماهانه، سه ماهه و حتی سالانه ارائه می‌دهد. بنابراین، مؤسسات مالی متوجه می‌شوند که چه زمانی افراد بیشترین نیاز به وام دارند.

علاوه بر این، تحلیل‌ها به درک افرادی که درخواست وام می‌دهند، کمک می‌کند. این تحلیل‌ها به محل سکونت، امتیاز اعتباری و سایر جزئیات آن‌ها می‌نگرد. وام‌ دهندگان از طریق این داده‌های تحلیلی، مشتریان خود را بهتر می‌شناسند.

علاوه بر آن، تحلیل‌ها می‌توانند پیش‌بینی کنند که عوامل مختلف چگونه بر وام‌ ها تأثیر می‌گذارند. این سیستم می‌تواند تشخیص دهد که آیا کسی در بازپرداخت وام با مشکل مواجه است یا خیر. این اطلاعات حیاتی است چراکه به وام‌ دهندگان کمک می‌کند تا در مورد مسائلی مانند «آیا باید دریافت وام را برای افراد آسان‌تر کنیم؟» یا «آیا برای جلوگیری از ریسک باید محتاط‌تر باشیم؟» تصمیم‌گیری کنند.



۸. حذف کاغذبازی مرتبط با فرآیندهای دستی

لندتک کاغذبازی را از فرآیند دریافت وام حذف می‌کند. روزهایی که نیاز به پر کردن فرم‌های بی‌پایان یا ورق زدن انبوهی از اسناد داشتید، گذشته است. اکنون اطلاعات به سرعت به صورت آنلاین جمع‌آوری می‌شود. لندتک با دفاتر اعتبارسنجی و سایر بانک‌ ها برای بررسی تمام اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید، همگام‌سازی می‌شود. این یک دستیار فوق هوشمند است که همه چیز را برای شما دوباره‌بررسی می‌کند.

از آنجایی که هرج و مرج کاغذبازی وجود ندارد، در وقت خود صرفه‌جویی زیادی می‌کنید. لندتک اطمینان می‌دهد که در پیچ و خم کاغذبازی گیر نمی‌کنید. بهتر از هر چیز اینکه این سیستم از الگوریتم‌های هوشمند و هوش مصنوعی برای محاسبه ریسک درخواست وام شما استفاده می‌کند. بنابراین، می‌توانید تجربه‌ای آرام‌تر و شادتر داشته باشید.



۹. دسترسی از طریق دستگاه‌های مختلف

لندتک مانند داشتن یک بانک در جیب شماست. می‌توانید از طریق رایانه و تلفن هوشمند خود به آن دسترسی داشته باشید. هر زمان به خودتان بگویید «به وام نیاز دارم»، لندتک آن را ممکن می‌کند. کافی است تلفن هوشمند خود را بردارید، برنامه را باز کنید و فرآیند دریافت وام را آغاز کنید. این کار شبیه سفارش پیتزا با چند ضربه است - بسیار راحت!

اگر درخواست وام خود را از طریق لپ‌تاپ شروع کرده‌اید، اما تصمیم دارید به تلفن خود بروید، لندتک به شما این امکان را می‌دهد. این سیستم اطمینان می‌دهد که همه چیز، از درخواست وام تا تأیید آن، به سادگی ارسال یک عکس در شبکه‌های اجتماعی باشد.

امروزه، راحتی حرف اول را می‌زند. لندتک درک می‌کند که اگر کارها آسان و سریع نباشد، ممکن است مردم به سراغ یک وام‌ دهنده‌ی دیگر بروند. به همین دلیل است که بازار لندتک سهم بازار جهانی خود را گسترش می‌دهد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین