با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آیا رشد بیش از حد مغز منجر به اوتیسم می‌شود؟
عکس : اوتیسم
.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که اشکال شدید اوتیسم می‌تواند با رشد بیش از حد لایه بیرونی مغز مرتبط باشد که در زمانی که نوزاد در رحم مادر است شروع می‌شود.



به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از ایتنا محققان اخیراً در مجله اوتیسم مولکولی گزارش دادند که کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم دارای قشر مغزی هستند که اغلب به عنوان ماده خاکستری شناخته می‌شود که تقریباً 40 درصد بزرگ‌تر از کودکان بدون اختلال رشد است. علاوه بر این، هر چه اندازه ماده خاکستری کودک نوپا بزرگ‌تر باشد، علائم اجتماعی و زبانی آنها در مراحل بعدی زندگی شدیدتر می‌شود.

آلیسون موتری، محقق، مدیر برنامه سلول‌های بنیادی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، می‌گوید: «هرچه مغز بزرگ‌تر باشد، لزوماً برای‌مان بهتر نیست. نتایج نشان می‌دهد که در کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم عمیق، سلول‌های بیشتر و گاهی نورون‌های بیشتری وجود دارد و این همیشه خوب نیست.»

یکی از معماهای اوتیسم این است که چرا برخی از کودکان مبتلا به این اختلال رشدی عمیق مانند تاخیر در رشد، کشمکش‌های اجتماعی و ناتوانی در صحبت کردن را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر علائم خفیف‌تری دارند که با گذشت زمان بهبود می‌یابند.



هرچه مغز بزرگ‌تر باشد، لزوماً برای‌مان بهتر نیست. نتایج نشان می‌دهد که در کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم عمیق، سلول‌های بیشتر و گاهی نورون‌های بیشتری وجود دارد و این همیشه خوب نیست
عکس : هرچه مغز بزرگ‌تر باشد، لزوماً برای‌مان بهتر نیست. نتایج نشان می‌دهد که در کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم عمیق، سلول‌های بیشتر و گاهی نورون‌های بیشتری وجود دارد و این همیشه خوب نیست

برای این مطالعه، محققان از سلول‌های بنیادی خون 10 کودک نوپا در سنین 1 تا 4 سال برای ایجاد ارگانوئیدهای قشر مغز استفاده کردند. به گفته محققان، ماده خاکستری قشر بیرونی مغز را می‌پوشاند؛ ده‌ها میلیارد سلول عصبی را در خود جای داده و مسئول عملکردهای اساسی مانند هوشیاری، تفکر، استدلال، یادگیری، حافظه، احساسات و حواس است.

آنها این ارگانوئیدها را با سایر ارگانوئیدهای تولید شده از سلول های بنیادی شش کودک نوپا بدون اوتیسم مقایسه کردند.

محققان گزارش می‌دهند که ارگانوئیدهای همه کودکان مبتلا به اوتیسم ، صرف نظر از شدت، تقریباً سه برابر سریعتر از کودکان بدون اوتیسم رشد کردند. برخی از بزرگترین ارگانوئیدهای مغز - از کودکان مبتلا به شدیدترین موارد اوتیسم - همچنین تشکیل سریع نورون ها را تجربه کردند.

هرچه اوتیسم کودک نوپا شدیدتر باشد، ارگانوئید آنها سریعتر رشد می‌کند و گاهی اوقات به حدی می‌رسد که نورون‌های زیادی ایجاد می‌شود.

محققان دریافتند که اندازه ارگانوئید قشری کودک نوپا که در آزمایشگاه رشد می‌کند با ساختار مغز بزرگ‌تر مشاهده شده در اسکن‌های MRI مطابقت دارد. علاوه بر این، کودکان نوپا با ارگانوئیدهای قشر بیش از حد بزرگ شده، در مقایسه با کودکان بدون اوتیسم ، حجم بیشتری در نواحی اجتماعی، زبانی و مغز ی حسی داشتند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین